Trends

Globalisering

Microtrend
De Mexicaan

Maxitrend
Behoefte aan kennis van andere culturen

Megatrend
Globalisering



Micro-trend:
Mexicaans restaurant
Maxi-trend:
Vroeger wisten mensen niet beter dan de puur Hollandse cultuur. Tegenwoordig is Nederland erg multicultureel. Mensen komen in contact met verschillende culturen en krijgen hierdoor behoefte er mee over te weten.  De Nederlandse cultuur wordt saai, de buitenlandse culturen daar in tegen steeds populairder. Mensen gaan buitenlandse culturen overnemen.

Mega-trend:
Globalisering: Door internet krijgen we steeds meer kennis van het buitenland. Alles wat ver weg was, is nu dichtbij. Op internet kun je alles te weten komen over andere culturen, ook kun je via internet makkelijk communiceren met mensen in het buitenland. We worden dus steeds meer een met andere culturen.

Trendfactoren:
-          Economie: Restaurants zoals de Mexicaan, worden erg populair omdat mensen dat eten lekker en interessant vinden. Ze draaien dan ook goede omzet.
-          Demografie: Gezinnen, partners, collega's.. iedereen kan komen eten bij het restaurant.
-          Technologie: Door internet is het makkelijker om met het buitenland in contact te komen. Daar door worden mensen nieuwsgieriger naar culturen en hun eten.
-          Politiek: Restaurants hebben een vergunning nodig om te vestigen.
-          Sociaal cultureel: Mensen komen meer in aanmerking met buitenlands eten. 
-          Ecologie: Veel mexicaanse restaurants gebruiken biologische etenswaren.

Door: Tessa


Dematerialisering

Microtrend
Producten die je een gevoel geven zoals een Parfum.


Maxitrend
Behoefte aan producten met een speciale beleving.

Megatrend
Dematerialisering



Micro-trend:
Een parfum is niet zomaar een geurtje maar je ruikt het, het geeft een beleving, je krijgt er een bepaald gevoel bij. Mensen willen tegenwoordig producten kopen die je zintuigen verwennen.

Maxi-trend:
Mensen krijgen behoeft aan producten met een speciale ervaring.
Wij communiceren continu met de omgeving, doormiddel van: zien, horen, ruiken en voelen.  Hierdoor zijn we gevoelig voor prikkels die we onbewust opnemen. Bedrijven maken gebruik van deze prikkels. Prikkels die emoties en gevoelens in ons losmaken waardoor we een bepaald product graag willen hebben.

Mega-trend:
Dematerialsering: Het is een omslag van materialisering, die jaren populair was. Eerder draaide het altijd om materialen, zoveel en zo mooi mogelijk. Zo liet je zien dat je welvarend was. Mensen vergaten hierdoor dat andere zaken ook belangrijk zijn zoals:  relaties, spiritualiteit enz. Omdat men tegenwoordig in welvaart leeft, en alles bijna kan kopen wat er verkocht wordt, gaat het nu verder dan alleen materialen. Mensen willen een bepaald gevoel hebben bij een product, ze moeten zich aangetrokken voelen. We gaan van kwantiteit naar kwaliteit. De producten alleen zijn niet belangrijk maar de beleving ervan.
-          Economie: Producten worden duurder omdat er speciale eigenschappen aanvast zitten.
-          Demografie: Elke geurtje is weer geschikt voor een ander type persoon, voor ieder wat wils.
-          Technologie: Door de ontwikkeling van technologie worden producten verbeterd en steeds uitgebreider.
-          Politiek: Politiek legt hogere BTW op de prijs van parfums.
-          Sociaal cultureel: Parfums worden over de hele wereld verkocht.
-          Ecologie: Sommige parfums worden gemaakt van milieuvriendelijke stoffen.
 
Bron: http://www.extendlimits.nl/trends/trend/definitieve_dematerialisering/
Door: Tessa 


Technologiesering


Micro-Trend
Homeshopping
Maxi-Trend
Efficiency
Mega-Trend
Technologiesering
Microtrend
Winkels zoals wehkamp verkopen allerlei producten via het internet, mensen hoeven niet meer de deur uit en krijgen de spullen thuis gestuurd.
Maxitrend
Mensen krijgen behoeften aan gemakkelijkheid. Dankzij de vele homeshopping programma’s en internet is het mogelijk om vanaf de bank thuis producten te bestellen, wat snel en efficiĆ«nt is, de producten worden thuis bezorgd en je hoeft er de deur niet voor uit. Gemak dient de mens.
Megatrend
Mensen hebben tegenwoordig steeds minder tijd, ze hebben het druk met werk en allerlei andere bezigheden. Mensen hebben dan ook geen tijd en zin meer om zich bezig te houden met de dagelijkse/wekelijkse bezigheden. Tegenwoordig heeft iedereen een druk leven.Tijd is er altijd te weinig, maar door nieuwe technologische uitvindingen kan de tijd steeds beter besteed worden.
    
-          Economie: bedrijven kunnen meer klanten binnenhalen via het internet, doormiddel van reclames.
-          Demografie: moeders kunnen shoppen en op de kinderen letten tegelijkertijd dus meer quality time.
-          Technologie: Door de ontwikkeling van technologie kunnen mensen vanuit huis uit spullen kopen.
-          Politiek: De politiek kan meer belasting gaan leggen op internet producten.
-          Sociaal cultureel: Je kunt altijd en overal producten bestellen waar je ook bent.
-          Ecologie: Er worden speciale shopping sites gemaakt voor biologische producten.

Door: Ambrose


Duurzaamheid

Micro- trend
Auto's die tijden op zonnenergie.

Maxi-trend
Behoefte aan duurzaamheid en een beter milieu.

Mega-trend
Duurzaamheid.



Micro-trend
Mensen gaan duurzame producten aanschaffen zoals zonnenpanelen.

Micro-trend
Mensen krijgen behoefte aan een beter milieu. Er is zoveel vervuiling van het milieu en daar willen mensen wat aan doen. Hierdoor gaan ze producten kopen die duurzaam zijn voor het milieu.

Mega-trend
Het milieu wordt erg vervuilt en dat baart zorgen bij de mens. We verspillen te veel energie en dat is slecht voor het milieu. Mensen gaan steeds meer nadenken over duurzame producten.
- economie: Zonnepanelen zijn erg duur waardoor de verkoop nog niet goed gaat.
- Technologie: Bedrijven moeten duurzame machines aanschaffen voor producties.
- Sociaal cultureel: Het is gezonder en uiteindelijk goedkoper om stroom via zonnepanelen te krijgen.
- Ecologie: De natuur wordt niet meer vervuilt door duurzame stroom.
- Politiek: De politiek verplicht meer duurzame productie.
-Demografie: Grote gezinnen hebben veel energie nodig en dit is uiteindelijk goedkoper.

Bronvermelding:

Door Ambrose