Concepten

Goede concepten


Facebook

Facebook is een social media website die je altijd en overal in contact kan brengen met je vrienden, waar je foto’s kunt delen, chatten, mailen en je gedachten delen met je vrienden. Facebook kan je ook op je mobiele telefoon/Smartphone zetten om overal bereikbaar te zijn

Trendniveaus:
Micro-trend: Facebook
Maxi-trend: Behoefte aan sociaal contact
Mega-trend: Socialisering/ Technologiering

Trendfactoren
- ecologie: Niet van toepassing.
- economie: Facebook krijgt inkomsten van advertenties.
- demografie: Facebook is beschikbaar voor iedereen .
- sociaal cultureel: Iedereen kan altijd en overal in contact zijn met elkaar.
- technologie: Door internet en applicaties op Smartphones
- politiek: Ze kijken of alles volgens de wet gaat en er geen schending is van de privacy

Nintendo Wii

Nintendo Wii een populair computerspel voor het hele gezin. De naam ‘Wii’ is dan ook van Wij: samen spelen. Met een Controler (soort afstandbediening) speel je het spel. Je kunt duizenden soorten spelletjes spelen op de Wii, zowel voor kind als voor mannen of voor vrouwen.

Trendniveaus
Microtrend: Nintendo Wii
Maxitrend: Behoefte aan spelletjes met het hele gezin.
Megatrend: Socialisering

Trendfactoren
- Economie: Nintendo wil graag marktleider zijn en blijven dus moet met steeds nieuwere spellen komen.
- Demografie: Nintendo is een familiespel en dus gemaakt voor het hele gezin.
- Technologie: De nieuwste technologieën maken het mogelijk om steeds nieuwere games en spelcomputers te ontwikkelen.
- Sociaal cultureel: Nintendo brengt het gezin bij elkaar door samen spelletjes te laten spelen.
- Politiek: -
- Ecologie: Mensen moet verwijderingkosten betalen voor als ze het product weg gaan gooien.
Door: Tessa.



Mislukte concepten


Groene Ketchup Heinz
 
Heinz introduceerde in 2000 de groene Ketchup. De smaak bleef hetzelfde als de normale rode Ketshup, er zat alleen een kleurstof in. Hiermee hoopte Heinz te bereiken Ketchup populair te maken bij kinderen. De fles kreeg ook een moderne jasje. Heinz verwachtte dat volwassenen het niks vonden maar dat kinderen het juist wel erg waardeerde, waardoor ze veel winst zouden gaan maken.

Helaas mislukte dit concept. De groene Ketchup werd bijna niet verkocht. Nederlanders en Belgen blijken niet te houden van grapjes met eten. Het zag er zo chemisch uit dat mensen het niet wilden kopen.  Voor kinderen kan het niet gek genoeg, maar het zijn hun ouders die de boodschappen kopen. Ze zijn dan ook al snel gestopt met het produceren van groene Ketchup. Het marktaandeel van Heinz is hierdoor wel met 43 procent gezakt. Ze zijn daarna weer gestart met goede campagnes en hun aandeel is weer gestegen tot 50 procent, maar groene Ketchup zit er voorlopig nog niet in!

Trendniveaus
Microtrend: Groene Ketchup
Maxitrend: Behoefte aan verandering
Megatrend: Individualisering (Heinz wil anders zijn de de rest)

Trendfactoren
- Economie: Heinz wil meer omzet en denkt dat kinderen groene Ketchup heel leuk vinden dus halen ze hun ouders over die Ketchup te kopen.
- Demografie: De Ketchup is vooral bedoeld voor kinderen, zij houden van gekke kleurtjes.
- Technologie: Met nieuwe technieken is het mogelijk met Ketchup te expirimenteren.
- Sociaal cultureel:
- Politiek: Politiek zou een verbod kunnen leggen op het namaken van Heinz Ketchup.
- Ecologie: Ketchup is gemaakt van biologische stoffen.



Door: Tessa


De Super Smoker

 Een goed voorbeeld van een mislukt concept is de Supersmoker. Dit zal vervanger worden van de echte sigaret maar het is ze helaas niet gelukt om de rokers over te laten stappen op deze `gezonde´ sigaret.

Deze elektrische namaak sigaret. In deze sigaret zit tot 70% minder nicotine en er komt waterdamp uit met een nicotinesmaak. Er ontstaat dus geen rook maar waterdamp. Stoffen zoals vuur, teer of andere kankerverwekkende stoffen zitten niet in deze sigaret. Het is dan ook veel minder schadelijk voor je lichaam. Het was de bedoeling om mensen hierdoor te laten stoppen met roken maar dit werkte niet omdat mensen verslaafd zijn aan nicotine en niet aan het roken zelf.  Het is dus is slecht idee geweest en de echte sigaret is nu helaas nog steeds erg populair.

Bronnenlijst: