Lancering

Goede Conceptlancering


Douwe Egberts met hippe oma’s


Douwe Egberts had jaren een oubollig imago, en eigenlijk sloegen de reclames alleen aan bij oudere mensen want alleen oude mensen drinken koffie.. van dit vooroordeel wilde Douwe Egberts af, dus stak deze koffie in een modern jasje zodat de doelgroep groter zou worden.

Douwe Egberts wilde meer jongeren bereiken. Daarom hebben ze een reclame spotje gemaakt waarin twee oude oma´s een kop koffie drinken en een gesprek hebben in straattaal. Deze reclame viel heel erg op omdat straattaal totaal niet bij oude mensen past. Hij was zo populair dat dit filmpje op internet ook heel veel bekeken is in Nederland. Het imago van Douwe Egberts is dan ook een stuk moderner geworden.

Reclame Douwe Egberts:

Coca cola:
In 1886 ontwierp John Styth een nu wereld beroemd drankje: Coca Cola.
Hij was eigenaar van een drogisterij en was opzoek naar een drankje dat als medicijn werkte tegen duizeligheid en algemene narigheden. Dit lukte met een siroop gemengd met een koolzuurhoudend water echt werkte. Frank Robinson, verzon de naam Coca Cola. Pas toen zij het drankje verkochte aan Asa Candler voor 550 Dollar, werd het drankje pas beroemd.
Candler was erg goed in marketing en maakte Coca Cola door heel Amerika bekend door reclames en acties. In 1919 verkocht deze familie voor 25 miljoen Dollar al hun aandelen weer aan Ernest Woodruff, president van Trust Company. Door vernieuwde marketing en communicatie technieken  zorgde Woodruff ervoor dat Coca Cola wereldwijd bekend werd. Hij richtte zich vooral op jongeren want dat was de toekomstige doelgroep.

Goede campagnes:
In 1931 werd er een grote reclamecampagne gemaakt waarmee Coca Cola verbonden werd met Kerstmis. Dit begon met posters en later kwamen er geweldige kerstreclame spotjes van Coca Cola. In deze reclames werd de magische sfeer van kerstmis uitgebeeld; een Kerstman met een cola-rood pak en grote veel kerstlichtjes. Door deze reclames kregen mensen een kerstgevoel en kregen ze het gevoel dat Coca Cola echt bij kerstmis paste. Sinds dien werd er elk jaar een nieuwe kerstreclame gemaakt van Coca Cola. De reclame met de grote Coca Cola kerstvrachtwagens is het meest bijgebleven en wordt nu nog uitgezonden. Dit was dan ook een zeer geslaagd concept!

Trendniveaus
Microtrend: Kerst reclamecampagne Coca Cola
Maxitrend: Behoefte aan een gezinsgevoel/kerstgevoel
Megatrend: liefde

Trendfactoren
- Economie: Coca Cola wil meer winst maken en maakt daardoor een onwijs pakkende reclamecampagne.
- Demografie: Mensen krijgen een echt gezinsgevoel van deze reclame.
- Technologie: De technologie maakt het mogelijk om de reclame te verspreiden via televisie en internet.
- Politiek: Ook de politiek drinkt Coca Cola op tv waardoor zij stiekem reclame maken.
- Sociaal cultureel: De reclames worden wereldwijd uitgezonden.
- Ecologie: -

De kerstreclame:
http://www.youtube.com/watch?v=ogetBqMgau0

Bron: http://www.cocacolanederland.nl/

Door: Tessa

Slechte Conceptlancering



Toyota Prius


De Toyota Prius is was bedoeld als een milieuvriendelijke auto.ze zijn er achter gekomen in de VS dat de prius het muiliue eingelijk zwr belast.het zou zo zijn dat de Prius meer energie vreet dan de Hummer! en de Hummer staat dan ook al bekent als een zeer milieuonvriendelijk auto.
De Prius word meer milieuonvriendelijker dan de Hummer door de productie van de auto, doordat de prius op een electromotor word aangedreven, die nikkel bevat,een van de meest vervuilde plekken op de aarde is de mijn waaruit Toyota nikkel vandaan haalt. Ook het transport is niet bepaalt milieuvriendelijk, doordat het nikkel naar een nikkelraffinderij in Europa moet worden gebrecht en vandaar uit gaat de nikkel naar China en Japan. Om vervolgends de complete accu’s terug te sturen naar de VS
Trendniveaus
Micro-trend: Toyota Prius
Maxi-trend: Behoefte aan transport en een beter milieu
Mega-trend: Technologisering
Trandfactoren
- ecologie: minder uitlaatgassen komen vrij, wat uit eindelijk schadelijker is 
- economie: het goedkoper maken van de transport
- demografie: dat mensen bewust worden van het milieu
- sociaal cultureel: iedereen kan altijd en overal in contact zijn met elkaar
- technologie: het zuiniger en milieuvriendelijker rijden
- politiek: om er voor te zorgen dat het milieu beter word.

Bron: 






Door: Ambrose






XI CLIMAX
Xi Climax is een drankje met verschillende kruiden waarvan je energie krijgt. In 1998 werd XI Climax geïntroduceerd door Vrumona. Xi Climax had een erge slechte conceptlancering en werd erg weinig verkocht. IN 2008 is de naam veranderd is: Climax, maar nog steeds wordt het drankje slecht verkocht.
Campagne:
Vrumona begon met een hele slechte televisie reclame voor XI Climax. Jack Ass (een programma met leedvermakende humor) was in die tijd erg populair. Vrumona dacht dat het goed zal werken als ze ook zo’n humor terug zouden laten komen in de reclame. Helaas was dit totaal verkeerd gedacht en sloeg de reclame niet aan. Mensen vonden de humor niks en begrepen niet goed wat het drankje inhield.


Trendniveaus
Microtrend: XI Climax
Maxitrend: Behoefte aan spelletjes energie
Megatrend: energiek
Trendfactoren
- Economie: Vrumona hoopte meer omzet te maken door deze reclame.
- Demografie: De reclame is bedoeld voor jongeren, die houden van leedvermakende humor.
- Technologie: Technologie maakt het mogelijk om een reclame in elkaar te zetten.
- Sociaal cultureel: Jongeren krijgen het idee dat ze erbij horen als ze het drankje drinken. 
- Politiek: Politiek gaat een verbod leggen op energydrankjes onder de 16 jaar.
- Ecologie: Het is niet milieuvriendelijk gemaakt.
Door Tessa.